VBKs lånebåt stulen

Har vi tjuvar i vår båtklubb eller är några bara dåliga nyckelförvaltare?

Lördagen 29 september kl 22 fick jag ett telefonsamtal. Det kom från Stefan Holmberg som var ute och rastade sin hund i Kalhäll. Han meddelade att en röd roddbåt låg uppdragen på stranden vid Kalhällsbadet. Han tyckte det var konstigt med en båt på en badstrand. Tittade närmare på den och upptäckte då det inplastade meddelandet där det stod att det var Viksjö BåtKlubbs lånebåt. Stefan ringde då mig som är ordf. i VBK. Han var själv med i Piluddens Båtklubb. Jag frågade om det var motor på båten och fick svaret att motor saknades. Endast åror, blyplätt och ett antal tomma plastflaskor och en svart plastsäck såg Stefan. Jag tackade för upplysningen och meddelade att jag skulle hämta båten nästa dag (söndagen den 30 sept.)

Janne Hägerholm ringde mig vid 9-tiden på söndagen och berättade att någon från Kalhälls Båtklubb ringt honom på morgonen och meddelat honom att vår lånebåt låg uppdragen på stranden vid Kalhällsbadet. Vi kom överens om att vi skulle hämta den . Janne fick låna Pia Pousettes motorbåt och kl 11 åkte Janne och jag till Kalhällsbadet. Det blåste ca 10 m/sek från syd så resan dit gick fort men skumpigt.

Vår båt låg uppdragen ca 5 m på badstranden och ca 1 dm vatten på durken. Motorn ( Yamaha 4 hkr) som varit fastskruvad och fastlåst med en kätting var borta. En polygrip tillhörig VBK (delvis grönmålad) låg kvar i båten och också en ask med fiskesänken.

Jag kontaktade en pappa med två barn som uppehöll sig på stranden och fick veta att de bodde i husen vid stranden. När jag frågade om de sett vem som använt vår båt berättade pappan att dom på lördagseftermiddagen sett tre ynglingar i 20-års åldern använda båten utanför badet.

De hade också hämtat upp en fjärde yngling inne vid stranden. Pappan kände inte ynglingarna och hade inte sett dom förut.

Erik som driver kalhällsbadets restaurang berättade att han haft sin lokal uthyrd till ett gäng 50-plussare som haft kräftskiva till ca midnatt. Nere på stranden hade ett gäng från Bauhaus haft fest tidigare på kvällen.

Av motorn syntes inga spår. Vi tog ekan på släp och strävade hemåt mot vind och sjö. Denna resa ca 5 km tog mera än en timma. Ekan förtöjdes vid sin vanliga plats vid norra bryggan där den upplåsta förtöjningskättingen låg kvar.

Fakta verkar vara följande:

Någon har hämtat båtnycklarna inne i klubbhuset. Låst upp båten troligen någon gång under lördag förmiddag. Eventuellt tagit med sig en av våra polygriper. Resan till kalhällsbadet har troligen skett med motor och Jakobsbergs båthamn passerats. Efter ett tags körning vid kalhällsbadet har bensinen och det roliga tagit slut och båten dragits upp på badstranden. Låset för att hålla fast motorn har låsts upp med nyckelknippan och motorn forslats iväg.

Motorn Yamaha 4 hkr väger ca 20 kg och går ca 3 timmar på full tank som sitter på motorn.

Jag tycker det är mycket olustigt att sådant här sker på vår klubb och vill grundligt utreda fallet för att undvika liknande och värre händelser i framtiden. Vi måste alla hjälpa till för att göra vår hamn trygg och säker.

Därför rapportera alla iaktagelser till mig mob. 0707-365 741 eller Janne Hägerholm mob. 0702-080 432. T.ex:

Om ni sett någon/några i klubbhuset eller i lånebåten under lördagen den 30 sept.alternativt fredagen.

Känner ni till någon yngling med anknytning till Kalhäll?

Känner ni till någon yngling med anknytning till Bauhaus?

Känner ni till någon med en Yamaha 4 hkr  2-taktsmotor särskilt om någon vill sälja den.

Tjyvar återkommer ofta till brottsplatsen för nya brott. Var uppmärksam och misstänksam mot mindre kända i hamnen. Fråga vad dom har för båt, anknytning mm. Rapportera underligheter.

ALLA för en SÄKER och TRYGG HAMN.

Bästa hälsningar  / Kai Lundström ordf. VBK