VA-anslutningen och utbyggnad.

Bakgrund

VA-anslutningen som omtalades på årsmötet har nu kommit så långt att kommunen har begärt in offerter och håller på med utvärdering av dessa. Tanken är ju att VBK, JBS och fastigheter på Skäftingeholmen skall anslutas till det kommunala VA-nätet. Det ligger i tiden med miljötänk och hantering av avfall och avlopp. Vi har redan sommarvatten som kommer in på hamnområdet via brunnen strax utanför grinden. Det skall läggas djupare så att det blir "åretruntvatten" liksom avloppet. Avloppsvattnet måste pumpas upp till anslutningen i Högby (nivåskillnad c:a 50 m), så vi måste ha en avloppspump i hamnområdet. Den står kommunen för.

Genomförande

Tidplanen för anslutningen är inte klar. Troligen blir det ingen anslutning i år. För att få så låga kostnader som möjligt för anslutningen, skall arbetet göras ideellt, som vanligt! En grävmaskin har kunnat lånas in nu under semestern. Alla förutsättningar är inte på plats. Exempel: Brunnen för avloppspumpen vet vi inte hur den ser ut, var skall ev. spolplatta ligga, etc.

Framtid och Möjligheter

Kraven på hantering av miljöfarlig avfall ökar och nu införs på flera ställen möjlighet för båtägare att tömma septiktankar via sug i båtklubben. Skall vi ta höjd för sådant krav på VBK? Vid tvättning av båtbotten målad med "farliga" färger kommer troligen kravet snart att ta hand om detta avfall, en spolplatta behövs. Med åretrunt vatten kan vi få en toalett som fungerar året runt. Frågan är var den skall stå? Styrelsen har tillsatt en arbetsgrupp som skall planera för VA-anslutningen och de övriga anläggningar som kan komma att behövas i klubben nu och i framtiden (något 10-tals års sikt). Nedan följer en liten "dagbok" över jobbets fortskridande.

Dagbok

111221:Mycket är klart. Pumpbrunn nedgrävd, de flesta anslutningarna är klara (el saknas). JM entreprenad kommer att gräva upp utanför vår grind ett par dagar denna vecka. Det går då ej att köra bil in i hamnen men man kan gå in.
110723:Maskin på plats. Några ur Landgruppen har slagit gräs och sly i slänten. E-ON har varit och markerat ut var kabel för el kommer in i hamnen.
110725:Grävningen börjar.
110726:Det mesta är uppgrävt och nedläggningen av rör och kanalisation för data mm är påbörjad.
110727:Igenläggingen avslutas och vi har nu vinterfärskvatten till stugan. En grop för pumpstation skall grävas senare när enteprenör är utsedd av kommunen för hela jobbet med anslutning av samtliga berörda fastigheter.

Klicka här.